Det kan nogle gange være noget af en jungle at finde rundt i sine krav og rettigheder, når ens fly er enten aflyst eller er forsinket. Derfor får du her et overblik i hele emnet omhandlende erstatning forsinket fly.

Hvornår betegnes et fly som forsinket?

For at det bliver betegnet som en forsinkelse, skal din flyafgang være mindst to timer forsinket ved afgang, eller være maks. tre timer forsinket ved ankomst.

Er dit fly mere end tre timer forsinket ved ankomst, vil dette blive betegnet som en aflysning. Dette skal dit flyselskab oplyse dig om. Hvis den pågældende flyforsinkelse er på fem timer før afrejse, har du de samme  passager rettigheder som du har ved en aflysning.

Hvad har jeg krav på, hvis mit fly er forsinket?

Du kan, ved en forsinkelse, have krav på følgende:

  • Kompensation.
  • Gratis forplejning og måltider.
  • Hotelophold.
  • Transport mellem lufthavnen og hotellet – som er betalt.
  • To telefonopkald, som er gratis, samt muligheder for at sende e-mail.

Dit flyselskab skal oplyse dig om aflysningen, dine rettigheder og dine muligheder for at få kompensation hurtigst muligt, samt på skrift. Endvidere er det vigtigt at du altid møder op i lufthavnen inden den planlagte afgang – også selvom du er bekendt med at flyet er forsinket eller er aflyst. Her findes dog den undtagelse, hvis du, på skrift, er blevet meddelt andet af flyselskabet.

Hvad har jeg krav på af forplejning, hvis mit fly er forsinket?

Hvis du venter på dit fly, kan du have ret til forplejning i form af forfriskninger, måltider og indkvartering på et hotel. Denne forplejning har du ret til, hvis ventetiden er:

  • To timer eller mere, hvis flyvningen er kortere end 1500 km.
  • Tre timer eller mere, hvis flyvningen er inden for EU’s grænser samt er længere end 1500 km.
  • Fire timer eller mere, hvis flyvningen er længere end 3500 km, samt er uden for EU’s grænser.

I denne forbindelse er det værd at vide, at det er flyselskabet, som skal sørge for mad, drikke og indkvartering. Hvis du selv køber dette, er det altså vigtigt at du gemmer kvitteringerne, så du, efter hjemkomst, kan sende disse til flyselskabet, hvorved de kan sende det pågældende pengebeløb til dig som kompensation.

Hvilken økonomisk kompensation har jeg krav på ved en forsinkelse?

Du har ret til en økonomisk kompensation, hvis dit fly, ved ankomsten, er forsinket i mere end:

  • Tre timer på en rejse på maks. 1500 km: 250 Euro.
  • Tre timer på flyvninger, som er over 1500 km og er inden for EU: 400 Euro.
  • Tre timer for alle flyvninger, som er mellem 1500 km og 3500 km: 400 Euro.
  • Tire timer for flyvninger, som er længere end 3500 km og er uden for EU: 600 Euro.

Hvis forsinkelsen er på tre timer ved ankomststedet, kan det anses som en aflysning. Desuden regnes ankomsttidspunktet fra det tidspunkt, hvor flyet både er landet, dørene er åbne, og passagererne har fået tilladelse til at forlade flyet.