Rengøring og ergonomi

Begrebet ergonomi er sammensat af de to græske ord ergon, som er lig med arbejde og nomus, som er lig med love. Det er altså de love, der bestemmer hvad et menneske kan udføre og tåle fysisk og psykisk. Ergonomi handler altså om det arbejdende menneske.

I forbindelse med rengøring udnyttes den viden, man har om, hvordan kroppen fungerer under arbejde, så kroppen belastes så lidt som muligt. Principperne i hensigtsmæssig arbejdsteknik er at mindske belastningen på muskler og led ved at:

  • Udføre arbejdet så leddene holdes i mellemstilling
  • Bruge de store muskelgrupper, dvs. lår og sædemuskler
  • Undgå ensidig belastning af leddene
  • Tilpasse sin teknik efter egen formåen

Ergonomi er et omfattende fagomràde. Her gives der gode råd i forhold til rengøringsarbejdet, hvor der er meget stænde og gænde arbejde samt tunge løft.

Der er to meget vigtige stillinger, der får rengøring arbejdet til at glide lettere:

– Grundstillingen: Man skal arbejde tra udgangsstillingen bredstænde, dvs. med let spredte ben. Det giver en stabil udgangsstilling. Nar man skal dreje sig, drejer man sig på fødderne og ikke ved et vrid i ryggen.

– Ryggens sikringsstilling: Skal bruges, når der skal løftes. Bøj knæene let og hold ryggen lige, idet du fælder den lige ryg fremover. Spænd i såvel ryg som bugmuskler – det gør man ved at trække maven let indefter og derved spænde “muskelkorsettet” omkring lænden.

Ergonomiråd ved rengøring

Der er meget gående og stående arbejde ved rengøringsarbejdet, men også en god portion små og fine håndbevægelser. Hvis man arbejder hensigtsmæssigt og bruger fornuftige arbejdsbevægelser, kan rengøringsarbejdet give god motion i stedet for at være en arbejdsbelastning. Når det er muligt, skal man helst arbejde i en oprejst stilling og med en ret ryg. Vær opmærksom på at slappe af i skuldrene. Så udnyttes hænder og arme meget bedre.

Placer altid spande og andre rekvisitter så tæt på isolering stedet, hvor du arbejder. Det sparer en masse unødvendig gang og arbejde.

Hvis der skal arbejdes over nåhøjde, bruges en skammel eller stige. Stigen skal selvfølgelig være stabil og stå sikkert. En wienerstige er som regel den bedste at arbejde fra. Brug aldrig de to øverste trin, da det giver en dårlig balance. Arbejd ikke for længe på en stige, da arbejdsbevægelserne er mere anstrengende, nár man ikke frit kan bevæge sig. På en arbejdsplads må man ikke arbejde mere end 1/3 af en dags samlede arbejdstid på en stige. l nogle tilfælde kan det være en god idé at stille sig på et bord, som giver mere frie og afslappede bevægelsesmuligheder. Bordet skal være stabilt og dækkes selvfølgelig af, så det ikke beskadiges.

Få 3 tilbud på rengøringen

Hvis der skal arbejdes i gulvhøjde, som det er nødvendigt ved rengøring af paneler, så bøjer man ned i knæene, til man kan nå, og fødderne placeres i en bredstænde stilling. Ryggen holdes i sikringsstilling, og under rengøringen kan man støtte med den ene hånd mod låret eller væggen og den anden bruges til rengøring. Arbejd ikke i denne stilling i længere tid.

  • Sørg for gode arbejdsredskaber med lange skafter.
  • Lad så vidt muligt benene gøre arbejdet og hold ryggen så ret som muligt.
  • Når du skal bøje dig langt fremover, aflastes ryggen ved at støtte en hånd på låret eller en genstand som f.eks. en væg eller et bord.
  • Hold løst om skafter enten det er et støvsuger; koste- eller moppeskaft, så undgar du unødvendige spændinger.
  • Flyt møbler og andre genstande, inden du går i gang med at støvsuge, feje eller vaske – ikke når du er i gang.
  • Det letter flytning af ting og sager, at der monteres aflåselige hjul eller glidesøm, så tingene let og ubesværet kan skubbes og ikke skal løftes.
  • Slip for at få ondt i ryggen – bestil i stedet 3 gratis tilbud på rengøring.

 

One comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.